Dé gouden tip die ervaren starters telkens weer succesvol maakt


Als er één ding is dat ondernemers die met regelmaat een nieuw bedrijf oprichten gemeen hebben, dan is het wel dat zij de juiste investeringen op het juiste moment in dat zo belangrijke begintraject doen. Want in tegenstelling tot meer onervaren starters begrijpen zij als geen ander hoe belangrijk de inrichting van een goed ERP-systeem in deze beginfase is.

Zij die het snappen

Aan het woord is Fred Booms, accountmanager: ‘Elk bedrijf wordt gebouwd om processen heen en hoewel deze voor elke onderneming specifiek zijn, komen een aantal kernprocessen in elke organisatie terug. Denk bijvoorbeeld aan het uitbrengen van offertes, het maken van calculaties en de factureringsrondes. Dat gebeurt immers overal en hoe eerder je dan start met een ERP-systeem, hoe beter het is: je wordt op deze manier van nature gedwongen om na te denken over de manier waarop je je processen in wil richten. En ondernemers die dat kunstje eenmaal kennen lopen mijlen voor op hen die net zolang met excelbestandjes werken tot de boel écht vastloopt.’

Van vermeende kostenbesparing naar onverwacht hogere uitgave

‘Dat vastlopen kan bijvoorbeeld het gevolg van stevige groei zijn: wanneer er dan snel mensen ingewerkt moeten worden, er meer offertes (en dus ook meer facturen) moeten worden uitgebracht, en er ontelbaar veel andere zaken moeten worden opgevoerd in het systeem, wordt het al snel een onoverzichtelijke brei van aan elkaar geknutselde bestandjes die tot overmaat van ramp vaak ook nog eens handmatig worden bijgehouden. Die combinatie is pas écht een recipe for disaster

En daar onderscheiden zich de ervaren ondernemers van de absolute starters, die de investering in ERP vaak voor zich uitschuiven tot ze niet meer anders kunnen. Jammer, want de kosten die men hiermee dacht te besparen gaan in rook op. Niet zelden valt het eindbedrag zelfs hoger uit. En dan hebben we het nog niet over de frustratie en werkstress die onder medewerkers ontstaat. Met alle ongewenste gevolgen van dien…’

Hadden we dat maar 5 jaar later gedaan!

‘Ik heb nog nooit, maar dan ook echt nóóit een ondernemer na de installatie van zijn ERP-pakket horen zeggen: hadden we maar 5 jaar gewacht. Terwijl de reactie andersom (als we dít hadden geweten dan…) wél regelmatig voorkomt. Ik nodig elke ondernemer die twijfelt, uit om vrijblijvend contact op te nemen. Met een kop koffie in de hand zijn de mogelijkheden zo besproken, zodat je in elk geval precies weet waar je ja of nee tegen zegt’, aldus Fred.

 

 





COMMENTS

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url