Overschrijding van afgesproken uren: vooraf bijsturen of achteraf meerwerk berekenen?


Niet aan het eind van een traject melden wat er misgelopen is maar tijdig bijsturen én je opdrachtgever informeren: het lijkt de gewoonste zaak van de wereld. Toch verloopt dit proces in het gros van de bedrijven wat minder perfect. Vaak loopt het al mis in de basis: wanneer teamleden geen realtime inzicht hebben in de verbruikte uren op een project, dan wordt het ook lastig voor ze om op tijd aan te geven wanneer de werkzaamheden langer duren dan gedacht. En dat heeft weer tot gevolg dat het management niet op de hoogte is van overschrijdingen op het aantal uren. Aldus, de vicieuze cirkel van onoverzichtelijke urenoverschrijdig (en dus een ontevreden opdrachtgever óf minder winstgevend project) is geboren.

Hoe het anders kan…

Realtime inzicht verkrijgen is eenvoudiger dan het misschien lijkt. Een eenvoudige urenregistratie waarin ook het aantal te verbruiken uren opgenomen zijn is alles wat er nodig is. Wanneer een medewerker meer uren besteedt dan afgesproken, dan volgt er een notificatie zodat er gericht actie ondernomen kan worden. Dit kan overleg met het management of direct met de betrokken opdrachtgever zijn. In onze dagelijkse praktijk merken we dat dit collega’s enorm stimuleert om creatief met hun tijd om te gaan en gericht naar oplossingen te zoeken als ze vastlopen. Het verhoogt de betrokkenheid van professionals bij hun werk, al is het alleen maar omdat men elkaar meer opzoekt om te sparren over een bepaalde casus. Het gevolg laat zich raden: de productiviteit stijgt.

Het grotere geheel

Eén ding is zeker: deze professionaliteitsslag gaat niet ongezien aan uw opdrachtgever voorbij. Er ontstaat immers veel meer interactie omdat er tussentijds actief met elkaar overlegd wordt om te voorkomen dat er onaangename verrassingen achteraf zijn. En dan zijn we wat ons betreft weer terug bij de basis: samen met de klant aan tafel gaan, een hogere klanttevredenheid realiseren en de klus op een transparante en tegelijkertijd winstgevende manier met elkaar klaren. Want dáár is het uiteindelijk allemaal om begonnen.

Vragen zijn welkom! Liever een persoonlijk gesprek? Kom koffie drinken én uw verhaal vertellen op de Boschdijk 762 in Eindhoven.





COMMENTS

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url