Wat je als architect altijd al wilde weten over serieus projectmanagement


Telkens weer die uitdaging om je projecten tot in detail te managen, zónder dat het enorm veel tijd kost. De hectiek van alledag die je steeds weer lijkt in te halen omdat opdrachtgevers, projecten en collega’s je onverdeelde aandacht vragen. Dat geeft onrust, en al helemaal als je het gevoel hebt de controle op begrote uren en budgetten kwijt te raken waardoor het resultaat van een project met jou aan de loop gaat in plaats van andersom. Je herkent het vast wel uit je praktijk: dat je áchteraf constateert dat er in de eerste fase van een project teveel uren in de voorbereiding hebt gestoken, waardoor je aan het eind van de rit eigenlijk meerwerk zou moeten factureren. We gebruiken bewust het woord eigenlijk, omdat we ons beseffen dat onaangekondigd meerwerk vaak een ontevreden opdrachtgever achterlaat. En dat is dan weer schadelijk voor de lange termijnrelatie, die ook weer waardevol voor je duurzame bedrijfsvoering is. Maar, het niet indienen van de gemaakte meeruren geeft een minder winstgevend, en misschien zelf negatief resultaat op het project. Ziedaar de vicieuze cirkel waarin nogal wat architecten-, ingenieurs- en bouwmanagementbureaus zich bevinden.

Zó kan het ook

Bovenstaand is slechts een voorbeeld van één de dagelijkse uitdagingen waar de architect anno nu mee te maken heeft. Yvonne van Nierop, CEO binnen YVI Family vertelt: ‘We hebben veel gesprekken met architecten, ingenieurs en bouwmanagers gevoerd. En ze zeiden stuk voor stuk hetzelfde: er is geen projectmanagementpakket op de markt dat precies inspeelt op het detailniveau dat we nodig hebben voor onze branche. Het liep als een rode draad door alle gesprekken die we hadden.’

Behoefte aan branche-gericht pakket

‘Er bleek een enorme behoefte aan projectmanagementsoftware die niet pers se heel uitgebreid is, maar vooral gericht op helpen om projecten, (deel)fasen, projectdeelnemers, facturen, uren en oplevermomenten snel, juist en tot in detail te kunnen registreren. En dat liefst op een grafisch weergegeven aantrekkelijke manier. En dat is dus wat we zijn gaan doen binnen YVI Family, puur gebaseerd op de wensen uit de markt. Bovendien is onze software in staat om per fase aan te geven of het aantal begrote uren niet overschreden wordt. Heel eenvoudig en effectief: door het tonen van een notificatie die langzaam van groen, naar oranje, naar rood verloopt. Op die manier voorkom je dat er in de eerste fase van een project teveel uren gebruikt worden, waardoor een potentieel winstgevende opdracht verliesgevend eindigt. Of met meerwerk en dús een ontevreden opdrachtgever. Het blijkt een gat in de markt: het aantal gebruikers die, meestal na het zien van onze demo of het aanvragen van een gratis proefversie, overstappen groeit elke dag’, aldus Yvonne.

Neem contact met ons op

We bezoeken je kantoor graag voor een gratis demo. Interesse om je projectmanagement serieus naar een hoger niveau te tillen? Bel dan even met 040 291 20 00 of stuur een e-mail naar info@yvifamily.nl Ons antwoordformulier invullen kan uiteraard ook.





COMMENTS

Your email address will not be published.


Comment


Name

Email

Url